Co vše dokáží tři bratři, když táhnou za jeden provaz? Své o tom ví Dominik, Jan a Václav Herkovi, kteří společně úspěšně vedou nábytkářskou firmu Wuders. Z Hodonína na jižní Moravě teď své originální kousky prodávají do domácností po celém Česku. A mají spoustu plánů i do budoucna. “Chceme se ale nadále držet masivních materiálů. Náš směr je jít udržitelnou cestou. Víme, že masivní nábytek vydrží desítky let. Nechceme produkovat nábytek, který by skončil do 15 let na skládce. Není nám to lhostejné,” vysvětlují bratři.
Jak vaše společná cesta k založení rodinné firmy začala?
Honza: Možná začala dřív, než jsme si schopni pamatovat. Už v útlém věku jsme budovali, rádi jsme tvořili, stavěli bunkry opravovali staré kola, táta a dědeček nás brávali do dílny, kde nás práce dost bavila. A tak nás postupně učili rozumět železu a dřevu. Po základní škole jsme šli v jejich šlépějích a vystudovali jsme všichni tři bratři strojního mechanika, nastoupili jsme do strojní firmy našeho strýce, kde už táta dlouhá léta pracoval. Po roce a půl jsme se rozhodli odejít a začít podnikat. Zkoušeli jsme tvořit vlastní eshopy a prodávat různé produkty, to ale nebylo ono a naplňovalo nás to. Po roce jsme čirou náhodou objevili industriální styl, nikdo to v Česku před čtyřmi lety nedělal, byli jsme tak první eshop, který něco takového českým zákazníkům nabídnul. Spojení kvalitního materiálu dřeva a železa s dírou na trhu – měli jsme ihned jasno, že tohle bude něco, co splňovalo naše nároky, a to vytvořit firmu, která má udržitelný směr, bude originální a vyrábět precizní a kvalitní nábytek. Nezbývalo nic jiného, než se do toho na plno pustit.
Měli jste už před tím zkušenost s výrobou nábytku, anebo to byl absolutně nový impuls?
Dominik: Už odmalička jsme v dílně pod tátovýma rukama sledovali precizně odvedenou práci do posledního detailu. Nikdy jsme nábytek nevyráběli, vzpomínám si snad jen na stoličku a pár drobných produktů. Náš táta ale spoustu kusů nábytku doma vyrobil, v té době při vybavování domácnosti nebylo moc na výběr. Myslím, že i tento fakt máme v krvi, pokud něco nemáme, vyrobíme si to svépomoci a nemusí to být jen nábytek.
Jak reagovali na váš podnikatelský záměr v oboru, který jste do té doby nepoznali, vaši rodičové?
Dominik: Dříve měli rodiče určitě strach, a možná tomu moc nevěřili. Postupem času, kdy jsme jim ukázali, že jsme udělali pár zakázek, začali nám věřit a být nám ve všem oporou.
Pamatujete si na svou první společnou zakázku? Co to bylo?
Honza: První objednávky jsme udělali pro známé a rodinu. Tu skutečnou první zakázku, která rozhodla, jestli se naše snažení vyplatilo, si určitě pamatujeme. Byla to zakázka do Uherského Hradiště a jednalo se o jídelní stůl, komodu a televizní stolek. Ta zakázka nám otevřela dveře k dalším zákazníkům.
Jak máte ve firmě rozdělené role?
Honza: Já se věnuji řízení celé firmy, starší bratr Václav se ujal řízení výroby a navrhování nových produktů, bratr Dominik se stará o obsah a kreativu. Všichni se ale doplňujeme a veškerá větší rozhodnutí děláme společně. Nemáme mezi sebou role pevně ukotvené. Když se řeší problém, každý na něj má svůj pohled a snažíme vždy najít společnou cestu.
Kolik lidí je dnes součástí firmy? Přibíráte dál i někoho z rodiny?
Dominik: Pro firmu pracuje asi 25 lidí, máme pár lidí v Praze i po celé republice. Ve výrobě a skladu je dnes asi 10 lidí, ostatní nepracují sice na plný úvazek, tvoří ale podstatnou část práce v marketingu, účetnictví, administraci eshopu, a tak dále.
Přibíráte i někoho dalšího z rodiny?
Dominik: Aktuálně u nás pracuje táta a máma, je nás v rodině 7 dětí. Je tedy možné, že časem přibereme do firmy i další členy rodiny.
Jaké jsou výhody a nevýhody vašeho společného podnikání? Máte to jako sourozenci snadnější, nebo těžší?
Honza: Výhody jsme věděli hned na začátku – můžeme si být oporou a potáhneme za jeden provaz, můžeme být více upřímní, víme také, že máme společné souznění, proto dokážeme mít i správná rozhodnutí. Nevýhoda tohoto všeho je jen jedna, a sice že dlouho trvá, než si společné podnikání dohromady osaháte. Na začátku má každý různé vize a představy, jak by co udělal jinak a lépe, nejtěžší je najít tu rovnováhu… Proto to bratrské souznění, které je upřímné, funguje teď daleko lépe a stalo se výhodou. Těžší to bylo na začátku, snadnější je to po nalezení rovnováhy.
Berete si práci i domů?
Honza: Práci si od začátku domů bereme. Doděláváme věci, které nemůžeme dělat v rušném prostředí výroby. Práce nás baví a neustále nad vším přemýšlíme, je to ale dost únavné. (smějí se)
Prodáváte i “skladovky”, nebo je celý nábytek zakázková výroba?
Václav: Tím, že je nabídka produktů Wuders v konfiguraci odstínu dřeva, kovu a velikosti, je výroba hotová do 2 – 6 týdnů od objednání. Na zakázku nevyrábíme už 2 roky. Jedná se tedy o výrobu v konfiguraci dle nabídky. Naše přání bylo vyrábět opravdu poctivý nábytek, u sériové výroby můžeme daleko více kontrolovat kvalitu na vstupu a výstupu výroby. Také jsme chtěli náš čas věnovat do vývoje nových produktů a nabídku tak rozšířit o další kategorie. Naše přání je docílit prodeje produktů v konfiguraci a mít skladem, je to ale velmi těžké po procesní stránce. Takzvané skladovky jsme spustili do prodeje v uplynulých týdnech. V roce 2021, bychom chtěli nastavit jejich prodej minimálně u 30 % nejpoptávanějších produktů.
V současné době vyrábíte industriální nábytek – pracujete se dřevem a kovem. Uvažujete do budoucna i o dalších materiálech?
Václav: Ano uvažujeme, chceme se ale nadále držet masivních materiálů. Náš směr je jít udržitelnou cestou. Víme, že masivní nábytek vydrží desítky let. Není nám lhostejné, aby nábytek z nekvalitních materiálu skončil do 15 let na skládce, a tím zvětšoval spotřebu světové těžby dřeva. Nábytek by měl sloužit minimálně tolik let jako roste strom. Proto chceme jít do materiálů, které tohle pravidlo dodržují.
Jaká jsou další kritéria na materiály?
Dominik: Naše produkty jsou v kombinaci kovu a masivního dřeva. Používáme výhradně dubový materiál, který tak moc nepraská a má nadčasovou kresbu. Máme ale i pár produktů z ořechu. Kritérium je dost složité – chceme být lokální, proto materiál vybíráme převážně z českých a slovenských lesů, úzce spolupracujeme s dodavateli, kteří spadají pod certifikace FSC (pozn. red.: transparentní důvěryhodný systém 1. lesní certifikace a 2. certifikace zpracovatelského řetězce s celosvětovou působností)
Kde hledáte inspiraci pro nové modely?
Václav: Samotnou inspiraci hledáme v různých předmětech, z míst, z objektů a tak podobně, ale je to různé. Chceme, aby byl náš produkt unikátní a měl i větší hloubku příběhu. Například náš konferenční stolek Foglar je inspirován ježkem v kleci, jméno tak nese po slavném autorovy Rychlých šípů.
Konferenční stolek Foglar, foto: Wuders
Je váš business čistě online nebo se zákazníci mohou přijít podívat i do showroomu?
Dominik: Zákazníci nás najdou na našem vlastním eshopu, máme také otevřené dveře do dílny v Hodoníně, kde nás běžně zákazníci navštěvují. První showroom připravujeme otevřít v roce 2021 v Praze.
Odkud k vám noví zákazníci přicházejí nejčastěji? Jaký marketingový kanál vám funguje nejlépe?
Dominik: Nejčastěji nás zákazníci najdou na Facebooku, jsme mladá firma a sociálním sítím se snažíme věnovat naplno, v této době by to jinak nešlo. Nejlépe nám funguje spokojenost zákazníků a jejich doporučení známým, dost se na nás obracejí noví zákazníci z doporučení. To je největší odměna, které si nejvíce vážíme.
Jak dlouho trvá zákazníka přesvědčit, aby si koupil kvalitní nábytek? Stačí k tomu i jedna návštěva na vašem e-shopu?
Honza: Nákupní chování zákazníků u dražších věcí trvá obecně déle, zákazníci většinou prvně nahlédnou, zda se jim hodí něco do interiéru. Potom řeší velikosti a možnosti odstínu, může to trvat rok, ale i jeden týden.
Zaznamenali jste za posledních několik let změny nákupního chování u lidí?
Honza: Určitě ano, zákazníci se méně bojí nakupování online, více využívají platby kartou. Myslím, že se za rok 2020 posunul online tak o 5 let dopředu. Lidé budou čím dál více nakupovat na internetu, řada lidí si uvědomila, že je to pohodlnější cesta, než běhat celý den po obchodech.
Dominik: Od března 2020 do teď máme nárůst 700 %, už v dubnu byl nárůst výrazně větší, lidé jsou teď více doma a řeší zkrášlení bydlení, posílil i nákup pracovních stolů a podstavců pod monitor.
Jaký je váš absolutní bestseller?
Honza: Dlouhodobě vede u zákazníků jídelní stůl Malawi, jsme výrobci převážně jídelních stolů, nabídku ale rozšiřujeme do všech kategorií. Máme také konferenční a odkládací stolky, pracovní stoly, lavice, židle, police a doplňky.
A co váš ideální typ zákazníka? Kdo to je a odkud je? Prodáváte nábytek i do zahraničí?
Honza: Říkáme, že ideální zákazník neexistuje. Ideální zákazník může být i klidně ten, který vám poví ostrou kritiku, anebo také ten, který neřekne vůbec nic a je spokojený. Obě tyto varianty jsou ale dost důležité, zákazníkům je třeba naslouchat. Nábytek se snažíme dělat pro všechny. Dnes prodáváme po celém Česku, převažuje ale hlavní město Praha, do zahraničí zatím neprodáváme.
Co je teď pro vás největší výzvou?
Václav: Výzvou je pro nás vývoj nových produktů, v tomto roce chceme nabídnout až 100 produktů, čekají nás chybějící sektory a chceme nabídnout také zahradní nábytek.
Jste také zákazníky Zaslat.cz. Můžete nám popsat, jak naše spolupráce funguje a v čem vám vyhovuje?
Honza: Zaslat funguje skvěle, oceňujeme přehlednost objednávek, kontakty na řidiče, rychlou a přehlednou konfiguraci. Výhodou je rychlá komunikace se zákaznickou podporou.