Třídíte odpad? A je to podle vás dost? I nad tím se zamýšlela autorka skládací lahve Nepetka Katka Šedová. Podle ní se plastům v dnešní obě vyhnout nedá, lze ale začít od drobností. “Myslím, že když by si každý člověk pořídil svou vlastní láhev na vodu, ovoce a zeleninu by v obchodě nedával do plastových pytlíků, ale rovnou do košíku a místo igelitových tašek nosil na nákup jednu svou látkovou tašku dokola, byl by to dobrý začátek,” zmiňuje.
Nepetka není jen láhev na pití, ale je to všestranný EKO projekt. Můžete nám jej na úvod představit?
Osobně věřím tomu, že lidé jsou ve své podstatě dobří a neubližují sobě ani planetě záměrně. Často spousta problémů vzniká pouze proto, že člověk nemá potřebné informace. Proto je Nepetka především designová láhev, aby oslovila i ty, kteří doposud ekologicky neuvažovali. Buď si láhev koupí nebo se k nám přidávají na Facebooku a Instagramu, kde sdílíme nejen informace o našich produktech, ale také různá EKO fakta, tipy na ekologický život a v neposlední řadě spoustu tipů na další EKO produkty na trhu. Testujeme produkty ostatních firem a doporučujeme zákazníkům to nejlepší. Snažíme se lidi vzdělávat a ukázat jim, že mnoho věcí jde dělat EKO stylem a nemusí to být ani náročné, ani drahé.
Co vše u vás zákazník může na e-shopu pořídit?
Nepetky v šesti různých barvičkách a k nim kamínkové přívěsky z Bali. Máme v nabídce kromě základních křišťálkových přívěsků také limitované barevné kolekce. Zákazník si tak může nakombinovat lahvičku podle sebe. Jako doplněk k přívěskům je možné si nechat udělat náramek na míru nebo si vybrat z hotových náramků, které jsem přivezla z Gili ostrovů v Indonésii. K lahvičkám jsou v našem sortimentu ještě bambusové příbory v designovém pouzdře. Jsou skvělé nejen na cesty, do auta, kabelky, ale třeba i do kanceláře. Nyní budeme uvádět nové krásné eko tašky, které lze po několika použitích jednoduše rozpustit v horké vodě. A díky spolupráci s Tomášem Klusem mám na eshopu i oblečení z jeho kolekce z Bio bavlny „Spolu“, které má krásný design. Nepetky zase můžete koupit na každém z jeho koncertů ve stánku s merch produkty.
Nepetka je váš osobní projekt, co bylo tím zlomovým okamžikem, kdy jste se rozhodla nápadu věnovat naplno?
Největší zlom u mě přišel během dovolené na Bali, kde jsme strávili měsíc a procestovali ostrov doslova křížem krážem. Tam jsem měla možnost pocítit plastové znečištění na vlastní kůži. Problémy s plasty jsou na Bali všude, ale nejintenzivnější zážitek bylo plavání se želvami ve volné přírodě. Když musíte kolem těchto krásných tvorů odhrnovat pytlíky a plastové lahve, je to opravdu k pláči. Tehdy jsem si řekla, že kdyby kvůli Nepetce lidé koupili byť jen o jednu plastovou láhev méně, má to smysl.
Co může udělat každý z nás, aby alespoň trochu ulehčil přírodě?
Začíná to skutečně od malých věcí. Lidé si mylně myslí, že špatně jsou plasty, ale to není pravda. Plasty jsou důležitou součástí našeho života a když vezmeme v úvahu, kde všude jsou, není možné bez nich fungovat. Co je ale problém, jsou jednorázové plasty a ty omezit lze. Myslím, že když by si každý člověk pořídil svou vlastní láhev na vodu, ovoce a zeleninu by v obchodě nedával do plastových pytlíků, ale rovnou do košíku a místo igelitových tašek nosil na nákup jednu svou látkovou tašku dokola, byl by to dobrý začátek. Další příležitost je přestat používat plastová brčka, mít svůj příbor místo plastového a při objednávání jídla s sebou si nosit vlastní krabičky. Třídění odpadu a neházení odpadků v přírodě ani jinde na zem, beru už jako standardní věc, kterou bychom měli dělat my a učit to i své děti.
Z jakých materiálů se Nepetky vyrábí a mají nějakou certifikaci?
Nepetky jsou vyrobeny z potravinářského silikonu, který je určený pro styk s potravinami. Chtěla jsem, aby produkty byly i pro děti, protože sama mám pětiletou dceru, která je používá a miluje. Nepetky proto prochází několika certifikacemi, včetně testů ve Státním zdravotním ústavu v Praze. Jsou bezpečné na pití i pro děti do 3 let. Silikon je kvalitní a nemění chuť ani vůni vody.
Nepetka je vymyšlena do nejmenšího detailu, kde berete inspiraci?
Nyní je to něco přes rok, kdy jsem uvedla Nepetky na český trh. Během toho roka došlo k vývoji kvality silikonu a změně různých komponentů. Reaguji vždy na zpětnou vazbu od zákazníků, ta je pro mě nejdůležitější. Přidala jsem k lahvičkám látkové pytlíčky, změnili jsme dodavatele karabinek, aby byly kvalitnější a dnes má Nepetka i krásné designové dno a pevnější víčko. Také se snažíme alespoň jednou za tři měsíce uvést novou kolekci limitovaných přívěsků. Před Vánoci jsme uvedli například kolekci na podporu zdraví a psychické pohody v této nelehké době. Každým dnem dorazí nová krásná jarní kolekce a také 2 zcela nové barvy lahviček. Nepetky chodí k zákazníkům v pěkném EKO dárkovém balení a součástí je mimo jiné i krásné poselství pro šťastný život. Mým cílem je, aby zákazníci dostávali vždy něco navíc a byli nadšení, když jim balíček s Nepetkou domů dorazí. To se zatím daří a jsem za to moc ráda.
Kolik Nepetek jste poslali do světa?
V současnosti máme přes dva tisíce zákazníků. Momentálně hledám nového obchodní partnera, který disponuje svými pobočkami a díky kterému se Nepetky dostanou k více lidem. Ve vybírání jsem ale opatrná, chtěla bych zachovat unikátnost i kvalitu. Cílem je, aby šla firma především ekologickým směrem a vnímala svého zákazníka na prvním místě. Rozhodně to není věc, kterou bych chtěla uspěchat.
Kde všude si mohou zákazníci Nepetku pořídit?
Především na eshopu www.nepetka.cz, kde najdou veškeré produkty. Lahvičky je možné koupit i na koncertech Tomáše Kluse, se kterým máme přátelskou spolupráci.
S kým ještě spolupracujete a vyhledáváte partnerství aktivně?
Doposud téměř každá spolupráce vznikla proto, že lidé oslovují mě. Ať už přímo nebo na sociálních sítích. Projekty, které jsem si vybrala sama, jsou pouze ty, které přímo doporučuji na našem webu, týká se to dětských projektů a doporučení na další ověřené produkty. Zde vždy vybírám pouze věci, které mám sama ověřené a obsahují „něco navíc“ tak, jak je to cílem i Nepetky.
Jaká je vaše současná role ve firmě?
Upřímně mě tahle otázka rozesmála. Donedávna jsem měla na starosti takřka všechno. Nepetka začala jako koníček a postupně. Dříve jsem pracovala na vysokých manažerských pozicích a měla jsem zkušenost hlavně s prodejem a vedením lidí. S Nepetkou jsem začala dělat všechny věci, které jsem neuměla. Naučila jsem se udělat webové stránky a eshop, objednávat od dodavatelů, spravovat sociální sítě, dělat marketing a částečně grafiku, fotit produkty a další věci spojené s eshopem. Dá se říct, že to je firma, která mi vznikla od začátku na koleni a spoustu věcí jsem se díky tomu naučila. Dnes už mám v týmu více lidí, protože poptávka po Nepetkách stále roste.
Co vás na celém podnikání baví nejvíce?
Celou Nepetku vnímám od začátku více jako svou radost, než svou práci. Je to takové mé druhé miminko. Jsem ráda, že dělám něco, co má hlubší smysl a zároveň dělá ženám obrovskou radost. Mým cílem bylo vybudovat „Love brand“ v ekologické oblasti a to se myslím povedlo. Největší odměnou jsou pro mě zpětné vazby zákazníků, protože jsou opravdu krásné.
Kolik lidí se zapojuje do provozu firmy?
Přívěsky na Nepetky a náramky navrhuje designérka Veronika Kremzová, která je naprosto úžasná a dokáže s kameny skutečně zázraky. Podle jejích návrhů nám přívěsky potom ručně vyrábí přátelská rodina na Bali, kterou jsme tam poznali během našich cest. Jsem za to ráda, protože díky tomu tato rodina v současné špatné situaci na Bali přežívá a zvládá to. Na balení, kompletaci a odesílání Nepetek mám externí pomoc a nedávno jsem přijala moc šikovnou slečnu na marketing. Nyní budu obsazovat ještě pozici asistentky pro zákaznickou podporu. V jednom člověku se to opravdu už zvládat nedá.
Jste také zákazníky Zaslat.cz. Můžete nám prosím popsat jak naše spolupráce funguje a v čem vám vyhovuje?
Společnost Zaslat využíváme již několik měsíců a jsem naprosto spokojená. Líbí se mi, že mám vše v jednom systému, mohu si vybírat z několika dopravců a způsobů a existuje podpora, která okamžitě reaguje, když cokoliv řeším. Také mi vyhovuje průběžné placení dopravy, která se strhává z kreditu při každé objednávce a já ho jen podle potřeby nabíjím. Je to pro mě přehledné a více pod finanční kontrolou. Skvělá je také cena za dopravu, která vychází velmi výhodně.