“Nápady na nové motivy se líhnou všude kolem,” říká Eva Polášková z e-shopu Stamplik.cz s originálními razítky

Razítko jako podpis, razítko jako hodnocení, razítko třeba jen tak pro radost. Každý z nás už ho někdy použil, napadlo vás ale někdy nechat si vyrobit razítko na míru? Právě tam začalo podnikání Evy Poláškové – chtěla vlastní originální razítko.

Provozujete razítkový e-shop Stamplik.cz. Můžete nám na úvod představit, co vše se pod názvem skrývá? 

Kreslím a vyrábím razítka pro nejrůznější příležitosti a použítí, ale po těch letech už to nejsou mé jediné produkty. V podstatě by se dalo říct, že se specializuji na výrobky pro kreativní tvoření. Nabídku razítek tak doplňují třeba šablony, samolepky, výřezy z papíru atd.

Jedná se o poměrně netradiční produkt, jak jste se k tomuto podnikání dostala? 

S razítky jsem si hodně hrávala jako malá, kdyby mi ještě před časem někdo řekl, že se jejich výrobou budu živit, myslela bych si, že se zbláznil. Když jsem byla v roce 2018 jiném stavu, řešila jsem takové ty nákupy pro miminko a jak si věci dozdobit sama. V té době byla nabídka razítek celkem omezená a já nechtěla mít to, co mají všichni. Navíc jsem chtěla orazit textil. Zahlédla jsem v televizi překližková razítka… A pak už to šlo rychle. Dala jsem na internetový portál poptávku, kontaktovala jsem několik potenciálních dodavatelů a vyptala se jak by měly vypadat podklady a jak by fungovala spolupráce. Zkusila jsem několik obrázků nakreslit, nechat vyrobit a začala doma dekorovat.

Kde jste našla první zákazníky?

Několik známých to zaujalo a projevili zájem o mé motivy a pak už rovnou chodili s dotazy, zda bych nemohla udělat něco přímo pro ně. Přidala jsem pár razítek do e-shopu s dětským bazarovým zbožím, pak na Fler.cz a už jsem v tom byla až po uši. Jelikož se můj manžel specializuje na e-shopy, vcelku rychle jsme oddělili razítka do prvního samostatného eshopu. Později jsem přikoupila technologii a rozběhla výrobu polymerových razítek.

A jak vypadá výroba dnes?

Razítka stále sama kreslím a vyrábím. Motivy vznikají někdy na papíře, někdy rovnou v počítači a někdy na tabletu, podle toho co mám zrovna v ruce. Aktuálně nabízím různé typy razítek polymerová, gumová, překližková, pěnová, vyrobená 3D tiskem a digitální, zákazníci mohou vybírat z několika tisíc motivů. Dnes provozuji několik samostatných tématických razítkových eshopů a nabídku dotvářejí nejen další mé produkty, ale i příslušenství od různých dodavatelů. Zakládám si na tom, že veškeré příslušenství, které nabízím, mám osobně vyzkoušené, abych mohla zákazníkovi maximálně poradit. Co mi nevyhovuje, to do nabídky vůbec nezařadím.

Který produkt je vám nejmilejší? 

Mě těší všechna razítka, která následně těší i zákazníka.

Kde berete nápady na nové motivy razítek? 

Nápady se líhnou všude kolem, někdy pracuji na zakázce na nějaké téma a u toho mi vznikne pod rukama rovnou celá kolekce dalších razítek na zcela odlišné téma. Když nemám čas nápad rovnou zhmotnit, mám takový seznam. Pokud se na něco konkrétního ptají zákazníci častěji, upřednostním. Jenže mě hned zase něco dalšího napadne, takže jednu položku v seznamu škrtnu a pět dalších přidám.

Může si zákazník navrhnout i svůj vlastní motiv?

Zakázková razítka tvoří velkou část výroby. Ať už ta, kdy jen doplním údaje do předpřipravené šablony nebo kreslím zcela na přání či zákazník dodá podklady vlastní. Poslední možnost bývá občas trochu komplikovaná, nejčastěji mají zákazníci problém s respektováním autorského zákona.  

Jak samotná výroba razítek probíhá?

Popíši výrobu těch, která vyrábím nejčastěji a to jsou polymerová razítka. Jejich výroba není nijak extra složitá. Motivy se vytisknou na fólii jako negativ. Negativ se pak spolu se sáčkovým polymerem vysvítí pod UV, vymyje se a vytvrdí opět pod UV a razítka jsou hotová.

Na jaké nesnáze můžete narazit?

Nejhorší je, když začne stávkovat technika, což se zpravidla stane v tu nejnevhodnější chvíli.

Kdo je vaším typickým zákazníkem? 

Jak mám širší záběr, tak mám několik skupin typických zákazníků. U obrázkových razítek je to nejčastěji někdo kdo pracuje s dětmi nebo sám tvoří. To je dobré, protože většinou zákazníci mají nějaké zkušenosti a představu, co je a co není proveditelné. U svatebních razítek to bývá nejhektičtější, protože se většinou vše řeší ve spěchu a na poslední chvíli a zákaznice potřebují poradit, aby jim vše pasovalo a mohly co nejpohodlněji pracovat na tom, co si naplánovaly. Pak jim to druhá polovička rozmluví, že to má vypadat jinak, a tak podobu změníme a upravujeme, doplňujeme objednávku a tak pořád dokola.

Jsme opět v sezóně svateb. Co všechno si u vás může budoucí nevěsta a ženich pořídit? 

Už samo svatební razítko má celou škálu použití, lze jej použít nejen pro tisk na papír, tedy na obálky a krabičky, ale lze s ním potisknout i ubrousky nebo další textilní dekorace, do pečetícího vosku. Některé zákaznice s razítky také vytlačují do marcipánu. Se stejným motivem vyrobím třeba samolepky, etikety na lahve, placky se špendlíky na připnutí, magnetky, manžetové knoflíčky, polepy na auta, potiskneme trička. Ale navrhneme také svatební logo, které pak mohou bez obav použít i u jiného dodavatele třeba na svatebním oznámení, pro pískování na skleničky a u dalších upomínkových předmětů. Jsem otevřená i na první pohled šíleným nápadům, když jsou proveditelné. Už jsem třeba i razítkovým motivem zdobila a ručně dokreslovala svatební tenisky Converse.

Takže sezónnost, ve smyslu vánočních, velikonočních či právě svatebních prodejů, je to, podle čeho se orientujete v nabídce?

I s tou sezónností to u nás není úplně standardní. Spousta našich zákazníků kupuje razítka pro své další rukodělné tvoření, takže teď v červnu objednávají podzim a Vánoce, aby svoje výrobky do právě té klasické nákupní sezóny stihli vyrobit a nachystat. 

Co je největší výzvou ve vašem podnikání?

Přežít komunikaci s úřady. Vyloženě mě rozčiluje neustálé dublování údajů napříč úřady. Já nechci trávit čas hlídáním neustálých změn podmínek pro podnikatele a vyplňováním stále stejných údajů, ale chci podnikat. 

Plánujete firmu do budoucna rozšiřovat?

Plánuji neustále rozšiřovat nabídku, ale že bych rozšiřovala firmu a najímala lidi, to bych za současné situace asi nechtěla. Najít spolehlivé a loajální zaměstnance dnes není vůbec jednoduché. Spolu s tím by také rychle zmizel osobní přístup, který zákazníci velmi oceňují. Spíše zapojuji rodinu a blízké přátele.

Spoustu firem přizpůsobila své podnikání i současné situaci, kdy jsme se ze dne na den ocitli uprostřed celosvětové pandemie – byla to i pro Vaše podnikání výzva?

Než se všechno zavřelo, udělala jsem Covid razítko, pak netopýra v roušce a nějaké texty k tématu, o které si zákazníci psali. Oproti běžným rokům ale objednávky na svatební razítka či připravované školní výlety a tábory nepřicházely, tak jak jsme zvyklí. Nelenili jsme a vrhli se na šití roušek. Sama jsem měla pro rodinu roušky s logem už od 15. března a tak jsem zkusila na FB nabídnout roušky s potiskem na přání zdarma nebo za dobrovolný příspěvek, jak kdo chtěl. Díky jedné skupince na FB jsem objevila Zaslat.cz a možnost zaslání roušek bezplatně, a tak vlastně začala naše spolupráce.

Jsme rádi, že jste mezi našimi zákazníky. Můžete prosím čtenářům přiblížit, jak naše spolupráce funguje?

Již v průběhu “doby rouškové” jsem zkusila poslat prostřednictvím Zaslat.cz i několik mých razítkových zakázek, jako běžný zákazník. Perfektní spolupráce i komunikace v případě vyskytnuvšího se problému, mě přiměly navázat spolupráci i pro mé obchody. Manžel provedl implementaci do e-shopů a teď už je plně v rukou zákazníků, zda si zvolí u své objednávky tento způsob dopravy. Zrovna dnes jsem potřebovala zachránit, ohledně odeslání jedné zakázky, takže jsem se obrátila na Zaslat.cz, kde všechno vyřeším během pár minut, a už jen vyčkám na příjezd kurýra.

 

Scroll to Top