E-commerce trh v České republice každoročně roste, zároveň se ale vyznačuje vysokou konkurencí a neustále se objevují noví hráči. Proto je potřeba hledat možnosti prodeje tam, kde je dostatečně vysoký potenciál. Jedním ze zajímavých směrů rozvoje e-commerce je cross-border commerce, tedy prodej na zahraniční trhy. Navzdory očekávání, expanze do zahraničí nemusí nutně znamenat vysoké náklady. Jak tedy začít?
Obsah:
- Proveďte analýzu cílových trhů
- Začněte na marketplace platformách
- Zjistěte místní předpisy pro e-commerce
- Zaměřte se na levnou a efektivní přepravu zboží
- Zajistěte perfektní zákaznický servis
- Vytvořte důvěryhodný internetový obchod
- Nabídněte platby v místní měně
1. Proveďte analýzu cílových trhů
Při startu každého podnikání je analýza trhu vždycky prvním krokem. To stejné platí při expanzi do zahraničí. Pokud je pro vás příliš nákladné zadat výzkum, můžete využít veřejně dostupné údaje o místních spotřebitelích a jejich preferencích. Prohlédněte si i svoji konkurenci a analyzujte ji. Možná na některém zahraničním trhu chybí produkty z vaší kategorie, nebo nabízíte lepší kvalitu či nižší cenu.
2. Začněte na marketplace platformách
Přestože investice do tvorby e-shopu není finančně náročná (můžete využít open-source nebo SaaS platformy), bez dostatečné propagace nebude váš obchod vidět. Takové aktivity mohou být nákladné, i když budete zpočátku využívat dočasná řešení jako třeba GoogleAds.
Z toho důvodu je lepší začít na zahraničních trzích na marketplace platformách. Využít můžete mezinárodní servery jako eBay nebo místní jako je Allegro. Umístění nabídky na marketplace portálu zvyšuje šance na její zviditelnění a dosažení nové skupiny zákazníků. Můžete si tak snadno ověřit, zda se vydáváte správným směrem, než se rozhodnete pro další kroky.
3. Zjistěte místní předpisy pro e-commerce
Při obchodování na zahraničních trzích musíte znát místní zákony. Zaměřte se hlavně na podmínky vrácení zboží a reklamace, které nemusí všude probíhat stejně. Odesílání zboží do zahraničí bude finančně náročnější a velká vlna vráceného zboží by mohla poškodit váš rozpočet na cross-border commerce.
4. Zaměřte se na levnou a efektivní přepravu zboží
Náklady na dopravu bývají překážkou, která brání firmám v zahraniční expanzi. Vaše nabídka musí být cenově zajímavá pro potenciální zahraniční zákazníky, a to i s přihlédnutím k nákladům na dopravu. Snažte se proto tyto náklady maximálně snížit. Pomůže vám zkušený logistický partner.
Platforma Zaslat vám umožní přístup k předním kurýrním službám, které nabízejí doručení v rámci EU i mimo ni. Kurýrní služby nabízí nejen přepravu balíků, ale i palet a půlpalet pro import a export. Při pravidelné dopravě navíc můžete získat ještě lepší nabídky a nižší ceny, ale i výhodné slevy bez nutnosti podepisovat smlouvu nebo deklarovat měsíční objem zásilek.
5. Zajistěte perfektní zákaznický servis
Zákazníci na nových trzích mohou být zpočátku nedůvěřiví vůči zahraničnímu prodejci. Je proto důležité, aby u vás zažili pozitivní nákupní zkušenost. Pokud jste ještě k tomu schopni nabídnou zákaznický servis v místním jazyce, máte bod k dobru. Připravte přesné popisy produktů a rychle reagujte na otázky zákazníků a aktivně řešte jejich problémy. V některých zemích si vystačíte s angličtinou, v jiných nikoliv. Záleží také na konkrétní cílové skupině.
6. Vytvořte důvěryhodný internetový obchod
Pokud se váš pilotní prodej na marketplace osvědčí a přinese pozitivní výsledky, nic nebrání tomu, abyste vytvořili e-shop a investovali do jeho propagace. Aby byl obchod důvěryhodný, měl by mít místní doménu. Mějte na paměti, že vaše značka zatím není známá a z pohledu zákazníků můžete být podvodník. Snažte se tedy co nejrychleji získat od zákazníků pozitivní recenze a umístěte je viditelně na vaše stránky. V příslušné sekci také dobře představte svou firmu.
7. Nabídněte platby v místní měně
Další věc, bez které se neobejdete, je možnost platit v místní měně. Pokud nejsou vaše ceny výrazně nižší oproti místní konkurenci, zákazníci se budou obávat nevýhodného převodu měny a vaše nabídka pro ně nebude atrativní. Ne každý kupující vlastní devizový účet. Umožněte zákazníkům platit v jejich vlastní měně a zároveň najděte nejvýhodnější řešení pro převod zisku na české koruny bez zbytečných poplatků.
Začít prodávat na zahraničních trzích je jednodušší, než by se na první pohled mohlo zdát. Důležité je, že vás nečeká žádná obrovská investice a můžete si díky moderním technologiím vyzkoušet, jaké produkty na jakých trzích fungují. Dobrý obchodní plán je navíc schopný uspět na každém trhu, pokud je dobře přizpůsoben jeho specifikům a potřebám spotřebitelů.