Německo je jednou z nejsilnějších ekonomik světa. Není tedy překvapením, že firmy a podnikatelé často hledají cesty, jak expandovat na německý trh. Jaké jsou charakteristiky e-commerce v Německu? A na co je dobré myslet, abyste zaujali německé spotřebitele? Na to zodpovíme v tomto článku.
Německý trh e-commerce lze rozhodně označit jako vyspělý. Podle portálu Statista nakupovalo v roce 2023 online přibližně 67,93 milionů lidí. Do roku 2027 by se toto číslo mělo zvýšit na 69,7 milionu – nejedná se o ohromující tempo růstu, ale poukazuje spíše na stabilitu místního trhu. Němci nakupují takké u zahraničních prodejců, zajímají je zejména evropské trhy. To je dobrá příležitost i pro české prodejce, kteří mohou svou nabídkou zaujmout německé zákazníky. Pokud je zahraniční expanze rozumně naplánovaná, nebude vyžadovat vysoké finanční náklady a umožní snadný přístup k zákazníkům z dalších trhů – Rakouska, Švýcarska, ale i severských zemí, Beneluxu nebo Francie.
Němečtí zákazníci vás najdou především prostřednictvím vyhledávače nebo reklam na sociálních médiích. [PayPal] Ale zaujmete je svou nabídkou?
Proč zvážit expanzi do Německa?
- Vysoká kupní síla Němců – na online obchodech utratí ročně přes 2 000 eur.
- Po Velké Británii je to druhý největší e-commerce trh v Evropě.
- Ceny českých produktů jsou často nižší než německých.
- Více než 3/4 Němců nakupuje online, z toho 42 % alespoň jednou týdně. [Omnipack]
Jak Němci nakupují online?
Němci přistupují k nákupům na internetu s velkou opatrností. Bezpečnost je pro ně klíčová – preferují známé e-commerce platformy, které jsou v jejich rodném jazyce. Naši západní sousedé také dbají na recenze ostatních uživatelů ohledně produktu nebo samotného prodejce a na vysokou kvalitu zákaznického servisu – ideálně v jejich rodném jazyce. Když mluvíme o profesionalitě, je potřeba zmínit, že němečtí spotřebitelé jsou velice dobře obeznámeni se svými právy a rádi je využívají. Dobře navržený plán expanze by tedy měl hlavně zohlednit potřebu vyřizování reklamací a vratek.
Němečtí zákazníci oceňují rychlé doručení domů, dostupnost produktů 24/7 a také nízké ceny nebo slevy. Stále častěji ale při online nákupech zohledňují otázky udržitelného rozvoje a tak z ekologických důvodů tolerují delší dodací lhůty.
Je zajímavé, že až 7 z 10 spotřebitelů v Německu nakupuje na mobilních zařízeních. Tempo rozvoje m-commerce v Německu tak může být rozhodně rychlejší než u tradičního e-commerce. [PayPal]
Co němečtí spotřebitelé objednávají na internetu?
V roce 2022 utratili Němci přibližně 100 miliard eur za online nákupy, přičemž 4 z 10 lidí utrácelo měsíčně mezi 12 a 120 eury. Každý třetí zákazník nakoupil v hodnotě 121 až 290 eur. Zajímavá je frekvence nákupů – jeden z deseti nakoupil alespoň jednou denně a každý čtvrtý více než jednou týdně. [eCommerce News]
Nejvíce Němci objednávají online oblečení, obuv, potraviny a spotřební elektroniku. Mezi další oblíbené položky patří také knihy, filmy, hudba a hry, drogerie a zdravotní produkty, kosmetika, domácí spotřebiče, nábytek a produkty spojené s cestováním – vstupenky na akce či doprava. [Arvato]
4 z 10 Němců rádi nakupují ze zahraničí, a to jak z globálních e-commerce platforem (například Amazon), tak od malých místních podniků. 73 % nakupujících nakupuje ze zahraničí na marketplacech, zatímco 4 z 10 spotřebitelů aktivně využívají přímo stránky prodejce. [PayPal]
Zákazníci, kteří využívají cross-border commerce, se zajímají především o lepší ceny a o přístup ke zboží, které na jejich trhu nenajdou. Rádi také objevují nové a zajímavé produkty. Zahraniční trhy je lákají především oblčením, spotřební elektronikou nebo produkty spojenými se zábavou a koníčky. [PayPal]
E-commerce v Německu – nejpopulárnější prodejní kanály
Nejpopulárnějšími platformami v oblasti e-commerce jsou:
- Amazon
- Otto (móda a životní styl)
- Zalando
- Media Markt
- Lidl
- eBay
- Cyberport (elektronika)
Desítka největších hráčů pokrývá přibližně jednu třetinu místního trhu e-commerce a běžný je multikanálový prodej. [Targi eHandlu]
Jak Němci platí za online nákupy?
Největší oblibě se mezi německými spotřebiteli těší digitální peněženky jako je PayPal. Ten má v Německu silnou pozici díky své jednoduchosti a anynomitě. Při použití PayPalu není třeba zadávat údaje o kreditní kartě nebo bankovním účtu, což přidá další vrstvu zabezpečení. [Nets]
Další nejčastěji používanou metodou platby je faktura, která umožní nákup s odloženou platbou. Spotřebitelé musí při nákupu zvolit možnost „Kauf auf Rechnung“. Prodejce pak potvrdí objednávku a odešle zboží zákazníkovi společně s fakturou. Po obdržení tohoto dokumentu má zákazník 14 až 30 dní na zaplacení. Díky tomu mají zákazníci možnost ověřit si prodejce ještě před zaplacením, což je užitečné u firem, se kterými ještě neměli zkušenost. Možnost platit tímto způsobem nabízí například Klarna, poskytovatel odložených plateb. Odložené platby jsou v Německu velice populární – jedna třetina evropského trhu BNPL (buy now, pay later) se nachází právě zde. [Statista]
Další preferované metody platby zahrnují karty, přímé platby SEPA Direct Debit, online platby a mobilní peněženky jako Apple Pay nebo Google Pay. Zajímavé je, že přestože průměrný Němec při online nákupech rád využívá možnost platit digitální měnou, v kamenných obchodech dominují hotovostní platby, ty se objevují ve více než polovině transakcí. [Statista]
Jak objednávky dorazí k německým spotřebitelům?
Způsob doručení je pro zákazníky důležitý už ve fázi nákupu. Jeden z pěti spotřebitelů je ochoten zrušit nákup, pokud by měl špatné zkušenosti s uvedeným dopravcem a 62 % opustí nákupní košík, pokud budou náklady na doručení příliš vysoké. Celkem 8 z 10 Němců očekává doručení do 2-3 dnů, ačkoliv jedna třetina je ochotná připlatit si za ekologické doručení. 1 z 5 spotřebitelů využívá výdejní místa.
Zajímavé je, že pouze 1 z 5 e-shopů v Německu nabízí zákazníkům možnost využít služby více přepravců. 4 z 5 firem nabízí dopravu prostřednictvím DHL. Další populární metody doručení jsou Click&Collect (25 %), kurýr Hermes (21 %), DPD (19 %) a UPS (17 %). [Byrd]
Pusťte se do rozvoje cross-border commerce v Německu
Expanze na nové trhy by měla být vždycky spojena s předchozím výzkumem. Zahraniční prodej vyžaduje důkladnou přípravu. V článku jsme shrnuli přehled německého trhu a ukázali zvyklosti německých zákazníků, abychom vám pomohli udělat první krok k zahraniční expanzi. Máte ale před sebou ještě dlouhou cestu, během které budete potřebovat podporu důvěryhodných partnerů, zejména v oblasti logistiky. Podívejte se na nabídku Zaslat a zjistěte, jak vám můžeme pomoci dosáhnout vašich obchodních cílů.