Výdejní boxy získávají na popularitě po celé Evropě

Výdejní boxy, balíkové automaty či výdejní místa se pomalu stávají součástí každodenního života spotřebitelů. Zákazníci stále častěji preferují doručení zásilek do výdejních boxů, místo na svou domácí adresu. A nejedná se pouze o domněnku, tento trend potvrzují i statistiky. Nejnovější vydání zprávy „Out of Home Delivery in Europe 2024”, kterou připravila společnost Last Mile Experts, ukazuje, že zákazníci po celé Evropě rádi volí možnost vyzvednutí balíku v boxu nebo na výdejním místě.

Obsah:

  • Které evropské země jsou lídry v oblasti OOH?
  • Hlavní operátoři výdejních a podacích míst na světě
  • Hlavní operátoři výdejních a podacích míst v Polsku
  • Co motivuje zákazníky využívat OOH?
  • Budoucnost OOH na poslední míli

Výroční zpráva „Out of Home Delivery in Europe 2024“ zkoumá téma doručování balíků do výdejních automatů, boxů, různých provozoven nebo na výdejní místa. Každým rokem využívá právě tento způsob dopravy více spotřebitelů.

Rostoucí popularita dodávatek OOH – Out of Home – souvisí především s rozvojem online obchodu, který se po pandemii a vypuknutí války na Ukrajině výrazně zvýšil. Do konce roku 2025 má dosáhnout hodnoty 529,8 miliard EUR. Důležitým faktorem je také trend re-commerce – obchodu s věcmi „z druhé ruky”, který několik posledních let roste. Prodejci a kupující, kteří uzavírají neformální transakce, nejčastěji na sociálních sítích, rádi využívají boxy k odeslání svých balíčků.

Zpráva uvádí ještě další významný faktor, který přispívá k rozvoji tohoto typu dodávek, a tím je rostoucí environmentální povědomí spotřebitelů a firem. Kurýři chtějí snížit provozní náklady na poslední míli, ale také emise. Příjemci i odesílatelé zásilek se tak zapojují do boje proti klimatickým změnám tím, že si vyberou ekologičtější metodu dodávky, což OOH bezpochyby je.

Které evropské země jsou lídry v oblasti OOH?

V uplynulém roce přibylo po celé Evropě 29 % unikátních balíkových automatů (APM – Automated Parcel Machine), kterých je na celém kontinentu 154 900, a 6 % výdejních a podacích míst (PUDO – Pick-Up and Drop-Off), kterých je nyní 349 230. V oblasti automatů je lídrem Polsko, ve kterém je rozmístěno téměř 40 000 automatů. Následuje Velká Británie (15 390) a Německo (15 340).

V případě výdejních a podacích míst je situace poněkud odlišná. Dominuje Velká Británie (50 910), Francie (50 530) a Itálie (48 310).

Celkem je nejvíce unikátních OOH míst v Polsku (80 000), následuje Velká Británie (66 300), Francie (63 370), Německo (62 760) a Itálie (53 220).

Stojí ale za zmínku, že se jedná o „unikátní” místa. Mnoho lokalit využívá více kurýrů současně. Zpráva od Last Mile Experts uvádí, že pokud by se tato místa počítala samostatně, nachází se v Polsku 136 927 výdejních a podacích míst a 39 499 balíkových automatů. To je přibližně 33 míst na každých 10 tisíc obyvatel a Polsko je tak v Evropě absolutní špičkou. V České republice, která má nejvyšší počet online obchodů, je hustota o třetinu nižší – na každých 10 000 obyvatel připadá 22 míst. Ve Finsku je to 19 a v Dánsku 17,5. Nejhůře jsou na tom z hlediska počtu výdejních míst Litva, Malta, Kypr, Lotyšsko a Estonsko.

Hlavní operátoři výdejních a podacích míst na světě

FirmaVýdejní a podací místa (PUDO)Balíkové automaty (APM)Celkem
Deutsche Post/DHL109 57038 640148 210
DPD (GeoPost) Group87 01018 850105 860
GLS (IDS)63 72013 08076 800
InPost32 33035 55067 770
UPS37 04010 27047 310

Hlavní operátoři výdejních a podacích míst v Polsku

FirmaVýdejní a podací místa (PUDO)Balíkové automaty (APM)Celkem
Allegro47 0003 50050 500
DPD19 7236 53026 253
InPost3 71421 96925 683
DHL eCommerce Poland (DHL Parcel)16 0002 00018 000
Poczta Polska16 0001 00017 000

Co motivuje zákazníky využívat OOH?

Čtyři z deseti spotřebitelů přímo uvádějí, že by si raději vyzvedli své objednávky z výdejního místa a snížili tak svou uhlíkovou stopu. Průzkum „Green Generation 2.0”, který provedlo Allegro a insitut Łukasiewicz, uvádí, že 37 % respondentů chodí k automatům pěšky a 62 % si vyzvedává zásilky při cestě z práce nebo z procházky.

Kurýrní společnosti reagují na „zelenou” poptávku zaváděním moderních technologií jako je automatizace, umělá inteligence nebo autonomní vozidla. Také elektrifikují svůj vozový park a propagují balíkové boxy a výdejní místa, čímž kurýrům zkrátí trasy. Motivují je nejen zákazníci, ale i možnost snížení provozních nákladů. V sázce je mnoho – fáze poslední míle je zodpovědná až za 65 % nákladů, které přepravci při distribuci zásilek nesou. Jeden balíkový automat může zvýšit počet zásilek doručených jedním nákladním vozem až desetinásobně – místo 60 balíků na různé adresy může takové vozidlo doručit až 600 balíků na jedno místo.

Do snižování uhlíkové stopy v dopravě se zapojují také regulátoři. V prosinci 2023 představila Evropská rada nová pravidla pro účtování emisí z přepravních služeb, které zahrnují i dodávky zásilek.

Rychle rostoucí re-commerce trh, který v České republice pohání platformy jako Vinted nebo Facebook Marketplace, se nezakládá pouze na ekologii. Prodejem použitých věcí, zvláště tak drahých jako jsou třeba svatební šaty, lze získat část nákladů zpět a umožnit někomu jinému prožít podobné vzpomínky za mnohem nižší cenu. Podle zprávy má evropský trh re-commerce do roku 2025 dosáhnout hodnoty až 120 miliard EUR. Balíkomaty jsou jedním z nejpohodlnějších a nejlevnějších způsobů, jak odeslat balíček kamkoliv. Navíc umožňují platbu na dobírku, což zvyšuje bezpečnost nákupu.

Významnou roli hraje také fakt, že můžete odeslat zásilku člověku, o němž nemáte žádné informace kromě e-mailové adresy nebo telefonního čísla. Kupující a prodávající, kteří se seznámili na Facebooku nebo TikToku, si nemusí vyměňovat citlivé osobní údaje, aby dokončili transakci. Nejedná se ale o jediný bezpečnostní aspekt automatů. Polovina britských spotřebitelů uvedla, že umístění boxů v okolí snižuje riziko krádeže balíčků ponechaných přede dveřmi.

Budoucnost OOH na poslední míli

Zpráva od Last Mile Experts předpovídá, že trh OOH se bude nadále rozvíjet. Do roku 2025 nebo 2026 by měl počet zpracovaných B2C zásilek dosáhnout úrovně 20 miliard ročně. Počet zákazníků, kteří preferují doručení kurýrem na adresu klesá, zatímco roste počet uživatelů odběrných míst a výdejních boxů. Efektivita doručení do automatů přesahuje 99 %. To znamená, že kurýrní společnosti nemusí měnit trasy v případě nevyzvednuté zásilky, podnikat opakované pokusy o doručení nebo prodlužovat proces doručení při nesprávně zadané adrese, což je běžné převážně u mezinárodních zásilek.

Rozvoj udržitelných OOH řešení na poslední míli je jednodušší, když operátoři spolupracují. Jako příklad můžeme uvést partnerství DHL s Cainiao nebo Poste Italiane. Dohody, kdy jedna společnost využívá boxy jiné společnosti budou hrát velkou roli zejména v souvislosti s rozvíjející se mezinárodní e-commerce. Stále více lidí nakupuje online u firem se sídlem v jiných zemích, čímž vznikají nové logistické výzvy. Z tohoto důvodu také zpráva uvádí, že trh kurýrních služeb směřuje k větší konsolidaci, zejména pokud jde o vývoj otevřených nebo agnostických automatů a odběrných míst, která umožňují využívat danou lokalitu všem operátorům.

Zpráva také předpovídá, že prakticky každá C2C zásilka mezi jednotlivými spotřebiteli bude procházet automaty. To ale neznamená konec éry kurýrů. V závislosti na specifikách daného trhu a jeho kultury by měl být podíl mezi OOH řešeními a D2D (door-to-door) na úrovni přibližně 40:60.

Článek vznikl na základě zprávy „Out of Home Delivery in Europe 2024. PUDOs and automated parcel machines”, kterou připravila společnost Last Mile Experts. Zpráva je k dispozici ke stažení na adrese: https://lastmileexperts.com/reports-subscriptions/


Scroll to Top