“Chceme vrátit lesk a slávu českému designu a řemeslu,” říkají Katarína Rothová a Patrik Pokorný z KATY PATY, výrobce porcelánových vypínačů a zásuvek na světě. Jejich cíl? “Stát se lídry na celosvětovém trhu,” říkají partneři v podnikání i životě.
Proč byly vypínače nabízené na trhu málo, jaká byla představa vypínačů, která stojí na začátku příběhu vaší značky?
Chtěli jsme jak přírodní materiály, tak i přírodní barvy, například čedič, pomněnku, šípek. A také pěkný designový prvek do domu. Něco, co nás bude bavit a líbit se už na první pohled.
Jak se z vlastní potřeby stalo úspěšné podnikání?
Líbilo se to přátelům a návštěvám. A tak jsme dali výpovědi v práci a šli do toho (smějí se). Dnes se na chodu firmy, počítáme-li i externí marketingový tým, podílí asi 20 lidí.
Jak dlouho trvalo, než jste dosáhli ideálního a funkčního designu?
Uff. U PURY (jeden z modelů, pozn. red.) to trvalo šílené 3 roky. Bylo skoro nemožné najít výrobce správné formy. Za to výsledek je nádherný. Je to skutečný klenot a hlavně baví lidi si s tím “klapat”.
Trend, který nevyjde z módy
Porcelánové vypínače jsou dnes opět trendem. V čem jsou ty vaše unikátní?
Především v barvách. Toho docílíme patentovanou technologií barvení. Jde o vysokoteplotní vtavnou metodu. Zapalujeme barvy do glazury při teplotě 1 400 °C. A výsledek je unikátní. Na světě není firmy, která by něco takového vyráběla. Jsou nezničitelné, prostě napořád.
Měli jste už dřív zkušenosti s produktovým designem a výrobou?
Je to první zkušenost. Porcelánové vypínače KATY PATY vyrábíme sami ve velké porcelánce na severu Čech. Ale samozřejmě máme spoustu subdodavatelů. Například na strojky. Tam spolupracujeme s firmou, která má zkušenosti a 50 let tradici.
Kde hledáte inspiraci pro nové modely? Jdete i zpět do historie?
Redesignované retro je například kruhový porcelánový vypínač KATY PATY. Ale náš trend je hlavně nový design ve “starém” přírodním materiálu – porcelánu. Na tento kvalitní materiál se bohužel jaksi pozapomnělo. Už kdysi dávno jej vytlačil z trhu plast. Oprašujeme dávnou slávu porcelánu.
Proč by si měl zákazník domů pořídit porcelánový vypínač a ne ten plastový?
Je radost s ním klapat. Je nezničitelný. Takzvaně nešisuje, je tedy barevně stálý. Perfektně se udržuje. Ale především – je krásný.
Jaký produkt je vaším absolutním bestsellerem?
Bílá kulatá klasika. Ale myslíme si, že je to tím, že jde o neutrální barvu. Dobře se kombinuje. Ovšem na paty mu šlape, velmi zajímavá novinka – porcelánový vypínač NIGRA MAT s černými šroubky. Jde o černý tabulový mat. Unikátní je v tom, že je glazovaný a přesto matný. Nyní připravujeme bílou matnou variantu.
Vyrábíte produkty i na míru? Máte i nějaké kuriózní požadavky?
Chceme prodávat za rozumné ceny, proto se KATY PATY soustředí na sériovou výrobu. Ovšem jednou si jeden klient z Dubaje přál černý vypínač s pozlacenou klapkou. Ke speciálním požadavkům lze využívat náš konfigurátor individuálních barevných kombinací. Tam lze vytvořit velmi zajímavé až bláznivé kombinace.
Cesta KATY PATY do celého světa se Zaslat.cz
Jak jste se dostali se svými vypínači na zahraniční trh? Třeba do zmíněné Dubaje?
Vystavovali jsme v Dubaji. A internet je všude.
Jak je to s certifikací produktů? Museli jste si projít i nějakým byrokratickým kolečkem?
Veškeré zboží musí být samozřejmě certifikováno. Bez toho by to ani nešlo. Už jen cena některým světových norem je astronomická. Nyní je například naše zboží testováno pro prodej v Izraeli. Jinde je to s atesty velmi nepřehledné. Například v některých státech Afriky.
Jak se liší zákazníci v různých zemích?
Němci jsou nároční, Češi spěchají, Rumuni vybírají velmi barevné kombinace… Každá země má něco svého. Hlavní je nebát se. Jít na zahraniční trhy i bez jazykových znalostí. Cesta se vždy najde. Jde o to s nebát a vyzkoušet třeba i bláznivé nápady. A jeden z nich bude pekelně dobrý. 🙂
Jaká byla vaše doposud největší zakázka?
Jednoznačně Dubaj. Jen balení trvalo 3 dny a 2 noci. Navíc to chtěli fofrem a ještě k tomu letecky.
Kdo je vlastně váš typický zákazník?
Lidé kteří mají rádi krásné věci. Věci trvalé hodnoty. Británie, Dánsko a Německo jsou naši tahouni. Ale na špici pelotonu jsou především Češi. A také naši bratři Slováci. Velmi dobré kontakty máme také ve Švýcarsku, Maďarsku a Izraeli. Nejčastěji si nás najdou přes internet nebo přímo na popud architektů. A také se začínají objevovat první zakázky z USA. Tam pracujeme za získání UL certifikátu.
Inspiraci můžete najít i v tabulce čokolády
Dnes už nevyrábíte jen vypínače, ale rozrostli jste se o další zboží. Co všechno si u vás může zákazník pořídit? Reagujete i na poptávku?
Jde o další světoví unikát. Jsme jediní výrobci na trhu, kteří vyrábí vypínače a zároveň svítidla ve stejných barvách a sladěném designu. Začínáme pracovat s českým foukaným křišťálem. Máme nádherné kolekce unikátních svítidel. Ale to předbíháme. Právě probíhá focení a trh je ještě neviděl. Ale například jedno už visí ve foyer jednoho švédského hotýlku. Kdy nás k předčasnému dodání přemluvil jejich architekt.
Co je ve vašem podnikání největší výzvou?
Stát se lídry na celosvětovém trhu v tomto oboru. Vrátit lesk a slávu českému designu a řemeslu. Nyní má KATY PATY už 5 kolekcí porcelánových vypínačů. Už tento fakt z nás dělá největšího výrobce na světě. Dokončujeme hranatý design Tabella. Byla inspirovaná tabulkou čokolády.
Jak moc náročné je podnikání v páru? Šli byste do toho znovu?
Udělali jsme spoustu opatření. Sedíme každý v jiné budově a dokonce v jiném městě. Platí pravidlo, že v posteli se o práci nebavíme. Kdo má v ruce o víkendu mobil, platí zmrzlinu všem. I dětem (smějí se).
Jste zákazníky Zaslat.cz a za to vám moc děkujeme. Můžete nám popsat, jak naše spolupráce probíhá a co vám vyhovuje?
Jste levní, rychlí, pružní. Co je v dnešním světě plném konkurence velmi zásadní. Zákazník si prostě zvykl, že večer objedná a ráno chce mít doručeno 🙂